Welcome to free Derry

Tänään työpäivän jälkeen kävelin sinne kauppaan josta aiemmin tilasin ne kengät. Se myyjä silloin sanoi, että tule torstaina hakemaan kengät. Mein kysymään kenkien perään, mutta niitä ei ollut myymälässä. Selvis, että kengät olikin tilattu mun kotiosoitteeseen. Selitin myyjälle, että halusin nimenomaan noutaa kengät myymälästä kun en tiedä kuinka asuntolan posti toimii. Sain nettikaupan asiakaspalvelun numeron, tapasin Miian keskustassa ja tultiin asuntolalle. Mä, mun huonolla enkullani sitten soitin sinne asiakaspalveluun ja kysyin missä mun kengät mahtaa olla. Kengät on kuulemma jätetty Altnagelvinin sairaalan respaan. No sitten menin itsekseni pyöriin sairaalaa ympäri ja lopulta ihmisten opastuksilla pääsin posti huoneeseen johon kaikki asuntolassa asuvien postit menee. SIELLÄ POSTIHUONEESSA OLI MUN KENGÄT! Olin niin ilonen, että se postimieskin sairaalalla rupesi nauraan mulle. Oon odottanut noita kenkiä kaksi viikkoo ja taistellut niiden kanssa tosi paljon. Nyt ne on mun! 

Kenkäepisodin jälkeen lähdettiin Miian kanssa kaupungille syömään. Otin tällä kertaa kameran mukaan, koska aurinko paitoi jälleen. Tänään oli tosi lämmin päivä. Täällä on tosiaan nyt koko kesän parhaimmat kelit ollut kuluneen kuukauden aikana. Kelit kuulemma ei koskaan oo täällä näin hyviä, etenkään että ne kestäis näin kauan ja nyt on kuitenkin jo lokakuu. Taas sattu Sallamaarilla hyvä tuuri kelejen kanssa (nimim. kahden viime kesän lomat sattuneet juuri niiden kesän lämpimimpien hellejaksojen aikaan).

Tää kuva on otettu jo aikasemmin On top of the Hill puistosta. Se puisto on kyllä yks lempipaikka täällä, sieltä näkee koko Derryn.

Tämä kuva on otettu tower museosta muutama viikko sitten. Kuvassa on Guildhall.
 Loput kuvat ovat tänään otettu kun käveltiin kaupungin muureja pitkin. Tosiaan Derryn muurit on valmistunut vuonna 1618 ja Derry on yksi Euroopan parhaiten säilyneistä muurien ympäröimistä kaupungeista. Muuri on parhaimmillaan kahdeksan metriä korkea ja yhdeksän mertiä leveä, ympärysmitaltaan noin kaksi kilometriä. Hieman lunttasin wikipediasta numeroita.

Derryssä on myös tapahtunut karuja, muun muassa Bloody Sunday. Verisestä sunnuntaista voitte lukea TÄÄLTÄ. Derryn talojen seinissä on maalauksia jotka on maalattu muistoksi erinäisistä tapahtumista.
Kuva otettu kaupungin muureilta.











Tää Pohjois-Irlantihan on siis pohjoisin osa Irlannista, mutta kuuluu Briteille. Täällä käytetään puntia kun taas Irlannin puolella on eurot. Osa paikallisista ilmeisesti haluais olla brittejä kun taas toiset haluis olla irkkuja, tästä on aiheutunut paljon levottomuuksia täällä. Vähän vois ehkä verrata Pohjois-Irlantia Ahvenanmaahan. Ahvenanmaa kuuluu Suomelle, mutta siellä puhutaan ruotsia ja tavallaan se on niinkun oma maansa.  Täällä on paljon protestantteja ja katolilaisia. Luin eilen, että suurinosa niistä jotka kannattaa britannian unionia on protestantteja taas suurin osa niistä jotka kannattaa itsenäistymistä tai liittymistä Irlantiin ovat katolilaisia. Jos haluat kuulla historiasta ta jostakin lisää niin kysy tai lue wikipediasta lisää. :D

- Sallamaari

Kommentit

Suositut tekstit